Vlastní loď

Fantazie, utopie, realita.
Jako pedagog mám o prázdninách relativně hodně času. To relativně je dost důležité, protože jsem do letoška o prázdninách vybíral maximálně tři týdny a jinak jsem chodil do práce. Protože pak mám hodně dovolené, tak i v dnech, kdy chodím do práce, podzimní prázdniny, vánoční prázdniny, jarní prázdniny a různé prodloužené víkendy, se v mé docházce ukazuje údaj dovolená. Prý bych pak měl hodně volna a na ekonomickém to nedovedou vyřešit (prosím nekomentovat). Letos jsem oznámil, že budu pryč téměř dva měsíce. Vyvolalo to pozdvižení, co když se něco stane, ale co se dá dělat.
No a proč chci mít letos tolik volna? Protože fantazie a sny se začínají pomalu zhmotňovat. Jsem majitelem skipperské licence a mohu plout s loděmi, které mi velikostí dostatečně vyhovují. Pronájem lodě na cca 6 týdnů je dost drahý. Jen odhadnu 6týdnů * 1000€ = 6000€. Když si to převedu na Kč, tak se dostanu na částku přesahující moji představu o dovolené.
Po absolvování kurzů a zkoušek jsem tedy začal hledat nějakou rozumnou plachetnici, která mi dovolenou na nějakou dobu zajistí. Jaké parametry by měla splňovat? V tomto ohledu jsem si moc nevymýšlel. Nechtěl jsem dřevěnou loď a její velikost musí být minimálně 25 stop.
Snažil jsem se hledat na českém internetu, ale tam bylo vše mimo mé možnosti. Pak jsem se zaměřil na hledání ve Švédsku. Hledal jsem především na webu www.blocket.se. Je tam hodně zajímavých lodí. Některé se mi líbily a po registraci na příslušném portále jsem začal na inzeráty odpovídat. Jenže nikdo, prostě nikdo nereagoval. To trvalo přibližně měsíc. Pak jsem na jachtařském fóru potkal chlapíka, který ve Švédsku žije mnoho let, sám si postavil krásnou plachetnici a dnes mnohým lidem pomohl k plachetnici právě ve Švédsku. Tento človíček mi řekl, že jsme tam považováni za „rozvojovou“ zemi a nikdo se nechce namočit do žádného maléru. Přiznejte se, kdo z Vás reagoval na email z Nigérie, že jste jediným dědicem vzdáleného předka, který zanechal obrovské jmění? Začal jsem tedy své kroky koordinovat s ním. Něco se nám líbilo, z něčeho mě zrazoval.
Byl jsem se podívat v Česku na dvě (vlastně tři) ocelové lodě. Jedna byla v Benátkách nad Jizerou, jednalo se o loď SPRAY 370 Cruising Sailboat (http://www.bruce-roberts.com/public/HTML/S370.htm). Ta byla v hale nařezaná na hromadě. Některé plechy tam již nebyly a bylo by potřeba je dodělat. Pak vše svařit, brousit, kytovat, lakovat, vybavit … prostě práce na dva roky a hodně peněz. Hned vedle byla již svařená, vykytovaná, vybroušená jiná kráska. Ta však není na prodej a majitel ji chce časem dodělat. Druhá byla v Kralupech nad Vltavou. Jednalo se o svařený trup lodě Spray 33 Cruising Sailboat (http://www.bruce-roberts.com/public/HTML/descriptions/spray33_description.htm). Nevím proč, ale tato se mi moc nelíbila (doufám, že majitel promine).
Mezi tím jsem neustále hledal na blocket.se a už jsme se pomalu blížili k nějakému závěru v podobě vysněné plachetnice. Ještě jsem prolustroval český internet a do oka mi padla nabídka na Dufour 2800 (http://www.sailboat-data.com/en/sailboat/66-dufour-2800). Majitele jsem znal z jednoho článku na internetu. Psal o tom, že každý může plout, a on si pořídil loď v Holandsku. Právě tuto loď teď prodával. Na inzerát jsem hned napsal. Odpověď přišla druhý den, loď je ještě na prodej. Domluvili jsme se tedy na tom, že by bylo dobré loď prohlédnout. Posledního únorového dne mi prodejce (říkejme mu třeba Hříbek), zavolal a řekl, že do Holandska může nejdřív v pátek. Zalapal jsem po dechu, za tři dny? Ano, dřív mi to nevychází. Dobře, tak pojedeme. V pátek jsem tedy vzal syna a vyrazil ku Praze. Tam jsme naložili Hříbka a auto nasměrovali na Holandsko do Herkingenu. Na loď jsme dorazili po cca 11 hodinách jízdy. Byl jsem rád, že jsem zapadl do spacáku a mohl jsem si odpočnout.
Druhý den ráno následovala prohlídka lodi. Nejsem žádný specialista, měl jsem nastudováno, co a kde prohlédnout, ale loď se mi líbila a některé detaily jsem v té době přehlížel. Pak následovala plavba na „rybníku“. Je to voda oddělená od moře hrází, ale je možné plout několik hodin jedním směrem a pak zase zpět. Počasí vyšlo, nepršelo a dokonce i foukalo. Na moři (rybníku) jsme potkali asi tři další blázny, kteří to již bez jachtání nemohli vydržet. Když jsem se na ně díval, tak měli na palubě peřinu nebo spacák a rochnili si pěkně v teple. Nám musela stačit zimní bunda. Po návratu v odpoledních hodinách následovalo rozhodnutí, buď sedneme a počkáme do zítra nebo vyrazíme k domovu. Já zvolil variantu domů a v neděli ráno jsme byli se Zdendou doma. Po cestě jsme ještě vyložili stávajícího majitele v Praze.
Co nám Hříbek po cestě vyprávěl? Před čtrnácti dny byl v Holandsku s jedním zájemcem. Dojeli do maríny a nalodili se. Po prohlídce lodi však dostal odpověď, kterou nečekal. Loď je krásná, mně se líbí, ale manželka nesouhlasí. To jste to nevěděl dřív? Věděl, ale chtěl jsem si zaplachtit. Cesta do Holandska na několikahodinové zaplachtění!!! Bez plachtění byl zájemce nucen opustit loď a obchod byl ukončen. Proč Hříbek loď prodává? Našel v Řecku větší a kompletně překopal svůj život. Opustil korporátní firmu a teď se živí pronajímáním své lodi. To je však jiný příběh.
Do čtrnácti dnů byl obchod uzavřen a loď jsem zaplatil. Co jsem musel dál absolvovat?
Nemíním minimálně letos vymýšlet nějaké nesmysly. Zůstanu ve stávající maríně. Napsal jsem email, že jsem loď koupil a na všem se domluvíme při příjezdu.
Registrace lodi jsem udělal na těchto stránkách https://www.yachtregistration.company . Možná to bylo zbytečné, protože v Holandsku, stejně jako ve Švédsku považují takto malé lodě za pramičky na které není potřeba žádná registrace. No nic, loď je registrována, snad jsem tím nic nepokazil.
Pojištění lodě není také špatná věc. Já ji pojistil u této společnosti smarteo.cz.
Velikonoční prázdniny jsem již strávil s dětmi na lodi v Herkingenu.

„jít za svým snem 

Přejít nahoru